YESHUA JA TORAH
(JEESUS JA LAKI)
Mitä tarkoittaa Jeesuksen seuraaminen? Mitä on Jeesuksen opetuslapsena oleminen? Onko se sama kaikille? Onko se erilaista juutalaisille kuin ei-juutalaisille? Miten Toora liittyy Jeesuken seuraamiseen?
Länsimaisessa kristikunnassa on ollut perinteisesti vallalla se käsitys, että Jeesuksen seuraaminen on hänen persoonansa jäljitteleminen, matkiminen, latinaksi Imitatio Christi. Voimme yrittää toimia elämässämme samalla tavalla kuin Jeesus itse toimi maan päällä. Raamattua lukemalla voimme päätellä, miten Jeesus suhtautuisi eri tilanteisiin ja miten hän toimisi niissä tilanteissa. Näin ollen, mitä enemmän luemme Uutta testamenttia, sitä enemmän ymmärrämme Jeesuksen persoonan.
Toinen lähestymistapa on pyytää Pyhän Hengen johdatusta. Silloin emme välttämättä tarvitse tarkkoja Raamattun ohjeita. Pyhä Henki voi antaa meillä ohjeita, miten toimia tilanteessa kuin tilanteessa.
En väitä, että nämä käsitykset ovat virheellisiä, vaan että ne ovat ongelmallisia.
Miten kristitty voi toimia Jeesuksen lailla? Eikö ole liikaa vaadittu? Onko se edes mahdollista?
Jo 400-luvulla paavi Leo I yritti selittää Jeesuksen persoonan ominaisuudet. Koska Jeesuksessa oli kaksi luontoa yhdessä persoonassa, voidaan luokitella jokainen hänen ominaisuutensa sen mukaan, mihin luontoon se kuuluu, joko ihmisluontoon tai jumalalliseen luontoon. Näin Leo luetteli ne inhimilliset ominaisuudet, jotka Jeesuksessa olivat: ihmisenä Jeesuksella oli nälkä ja jano, häntä väsytti, hän koki kipua ja kärsimystä, hän oli vihainen, hän itki, hän kuoli jne. Jumalana Jeesuksella oli muita ominaisuuksia, jotka eivät kuulu ihmisluntoon. Hän teki ihmeitä, hän nousi kuolleista, hän antoi synnit anteeksi ja ennen kaikkea hän kuoli syntiuhrina.
Kristityn velvollisuus on toimia samalla tavalla kuin Jeesus toimi ihmisenä. Jumalallisia ominaisuuuksia ei voi omia itselleen. Näin kaikki yliluonnollista on karsittu pois kristityn elämästä. Hän ei voi tehdä ihmeitä jne. Ennen kaikkea hän ei voi kuolla syntiuhrina eikä hänen tarvitsekaan. Toisaalta Jumalalta on riisuttu kaikki tunteet. Hän ei voi kärsiä, tuntea kipua, itkeä, olla vihainen, kuolla.
Lopputulos oli se, että Jeesuksesta tehtiin tavallan jakomielinen. Vain puolet hänestä toimi kerrallaan. Mutta vielä vakavampi asia on se, miten ihmiskärsimys pelastaa synnistä? Eikö Jeesuksen kuoleman vaikutus perustuu siihen, että hän ei ollut pelkkä ihminen, vaan Jumalan poika? Ei kukaan ihminen, ei edes täydellinen ihminen, voi pelastaa synnistä ja kuolemasta.
Jos hyväksymme, että kristityn elämä on Jeesuksen inhimillisen elämän seuraamista, sekin on ongelmallista. Miten Jeesus eli? Hän eli juutalaisena. Kristityn ei tarvitse olla juutalainen. Hänet ympärileikattiin. Kristittyä ei tarvitse ympärileikata. Jeesus kävi synagoogassa. Kristityn ei tarvitse käydä synagoogassa. Jeesus noudatti juutalaisten ruokasäädöksiä. Kristityn ei tarvitse välttämättä noudattaa niitä. Jeesus kävi temppelissä ja hyväksyi uhrimenot. Kristityn ei tarvitse käydä temppelissä eikä tarvitse uhrimenoja. Jeesus kuoli ristillä. Kristittyä ei tarvitse
ristiinnaulita. Jeesus kuoli syntiuhrina. Kristitty ei voi olla syntiuhri. Jeesus nousi kuolleista. Kristitty nousee kuolleista vasta kun Jeesus tulee uudestaan.
Näin länsimainen kristillisyys on ajanut umpikujaan. Jeesuksesta ei jää jäljelle juuri mitään, jota voimme seurata. Mikä siis on Jeesuksen seuraaja?
Mikäli palaamme juutalaisiin juuriimme, huomaamme, että Jeesuksen seuraajia kutsuttiin opetuslapsiksi, hepreaksi talmidin, oppilaat.
Jeesuksen opetuslapsena oleminen liittyy opetukseen eli Tooraan. Toora-sana on virheellisesti käännetty laiksi. Laki on vain osa Toorasta. Toora on oikeastaan opetusta, nimenomaan Jumalan opetusta Raamatussa. Jeesuksen yleisin titteli oli Rabbi eli Tooran opettaja.
Jeesuksen toimet maan päällä olivat suurelta osalta Mooseksen Tooran selittäminen ja opettaminen. Profeetatkin perustivat sanomansa Mooseksen Tooraan.
Toora on avain Jeesuksen ymmärtämiseen ja seuraamiseen. Jeesus on meidän Tooran opettajamme. Tämä näkökulma on puhtaasti juutalainen ja raamatullinen.
Tästä lähtien nojaudun aika paljon, mutta ei yksinomaan Paul Toddin artikkeliin. Paul Todd on messiaaninen rabbi, jonka artikkelin löysin Internetista.
Kristityt ovat yleensä olettaneet, että Jeesus mitätöi Tooran. Laki on täytetty, se ei ole enää voimassa. Laki ei enää sido kristittyä, vaan hän elää armosta, armon alla. Tällainen opetus perustuu Paavalin opetuksen väärinymmärtämiseen.
Avain oikeaan ymmärtämiseen löytyy Jeesuksen sanoista niin sanotussa Vuorisaarnassa. Luemme Matt. 5:1-2:
”Kun Jeesus näki kansanjoukot, nousi hän vuorelle; ja kun hän oli istuutunut, tulivat hänen opetuslapsensa hänen tykönsä. Niin hän avasi suunsa ja opetti heitä...”
Yleensä ajatellaan, että Jeesus puhui kansanjoukoille, mutta tekstin mukaan hän puhui opetuslapsilleen. Kansanjoukot vain kuulivat kaukaa. Tämä oli opetustunti ja sen aiheena oli Toora. Oliko tämä tavallinen Jeesuksen oppitunti vai jotain erikoista, emme tiedä. Mutta sen sisältö on ratkaisevan tärkeä.
Vuorisaarna alkaa Autuas-sanonnoilla. Nämä olivat oikeastaan juutalaisia siunauksia, jollaisia löytyy esim. Psalmi 1:sta. Kaikki Jeesuksen mainitsemat siunaukset tulevat Toorasta.
Avainkohta Vuorisaarnassa on Matt 5:17:
”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia (eli Tooraa) tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.”
Uusi käännös: ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.”
Vanha käännös antaa ehkä ymmärtää, että Jeesus täytti kaikki ennustukset Vanhassa testamentissa, joten Toora on nyt täydellinen, ehjä, niin että se on täyttänyt tehtävänsä ja on siis nyt vanhentunut, ei enää voimassa.
Uusi käännös antaa ehkä ymmärtää, että Jeesus pani täytäntöön kaikki Tooran käskyt, joten hän eli täydellisen elämän, niin että hän kelpaisi syntiuhriksi.
Väitän, että nämä tulkinnat ovat osittain oikeita, mutta johtopäätökset ovat virheellisiä. Jeesus todella täytti kaikki ennustukset Vanhassa testamentissa, mutta Toora oli jo ennen täydellinen ja ehjä. Psalmi 19:8 ”Herran laki on täydellinen, se virvoittaa sielun...” Jos Toora on vasta nyt Jeesuksen myötä täydellinen, miksi halutaan siitä eroon?
Myös Jeesus todella pani täytäntöön kaikki Tooran käskyt, joten hän eli täydellisen elämän. Hän myös todella kelpasi syntiuhriksi. Mutta tässä ei ole siitä kysymys. Jeesus opettaa, miten Toora vaikuttaa opetuslapsiin. Omasta tehtävästä hän puhuu tässä vain opettajana eikä syntiensovittajana.
Tämän kohdan tulkintaan ovat vaikuttaneet länsimaiset lakikäsitykset, jotka perustuvat roomalaiseen lakiin eikä juutalaiseen. Tarvitsemme taustatietoa, ja tästä on kysymys, kun etsimme uskomme juutalaisia juuria.
Juutalaisilla rabbineilla oli omat tekniset termit, oma käsitteistö. Heillä sanat ”kumota” tai ”hävittää” ja ”täyttää” olivat juuri sellaisia teknisiä termejä, jotka liittyivät Tooran tulkintaan. Silloin kun yksi rabbi oli sitä mieltä, että toinen rabbi oli tulkinnut väärin Raamatun kohdan, hän sanoi, että tämä ”kumosi” tai ”hävitti” Tooran. Antaa oikea tulkinta oli ”täyttää” Toora. Näin ”kumota” tarkoitti ”tulkita väärin”, mutta ”täyttää” tarkoitti ”antaa Raamatun sanoille niiden Jumalan tarkoittaman täyden merkityksen”.
Näin Jeesus toimi Vuorisaarnassa. ”Te olette kuulleet sanotuksi:...mutta minä sanon teille.” Jeesus oikaisi väärät Tooran, erityisesti kymmenen käskyn tulkinnat. Hän ei kumonnut kymmentä käskyä vaan tulkitsi ne oikein ja vahvisti ne. Miten voimme väittää, että kymmenen käskyä ovat vanhentuneita, ei enää voimassa? Tämä olisi jumalanpilkkaa!!!
Luemme myös Matt. 5:18: ”Totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista (eli Toorasta) katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.”
Ovatko taivas ja maa kadonneet? Ei, sitten Toora on vielä voimassa.
Onko kaikki tapahtunut? Kyllä ja ei. Jos tarkoitetaan ennustuksia, jotka liittyvät Jeesuksen ensimmäiseen tulemiseen maan päälle, niin kaikki on jo tapahtunut. Mutta hän tulee vielä kerran. Nämä ennustukset eivät ole vielä toteuttuneet. Siis Toora on vielä voimassa.
Mitä siis on opetuslapsen tehtävä? Jeesuksen mukaan se on totella ja opettaa Tooraa oikein.
Kristitty voi rikkoa käskyjä ja silti pelastuu Jumalan armosta, mutta tämä ei ole tarkoitus: ”joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman...” Moni kristitty on purkanut esim. sapatti- ja ruokakäskyjä, mutta silti pelastuu. Kyseessä ei ole pelastusvaatimuksia.
Mutta Jumalan tarkoitus on näin: ”joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttamaan suureksi taivasten valtakunnassa.”
Voimme ehkä väittää vastaan: tämä opetus kuuluu vain juutalaisille, eikä ei-juutalaisille uskoville. Jos näin olisi, mitä jää jäljelle Jeesuksen opetuksesta? Hän nimittäin opetti koko ajan Toorasta. Hän siteerasi Tooran, hän eli sen mukaan, hän täytti sen käskyt ja ennustukset. Jos Toora oli Jeesuksen elämän sisältö, miten voimme heittää sen menemään? Tilalle tulisi ihmiskäskyt. Jeesus halusi nimenomaan oikaista ihmiskäskyjä Jumalan tahdon mukaisiksi eikä päästä eroon Jumalan käskyistä.
Vuorisaarna on siis Jeesuksen Toora-kommentaari. Muualla evankeliumeissa Jeesus viittaa Tooraan, hän väittelee fariseusten ja lainopettajien kanssa Tooran tulkinnasta. Hän ei koskaan opeta Toorasta luopumista.
On laskettu, että evankeliumeissa Jeesus viittaa Tooraan ainakin 25 kertaa, väittelee fariseusten ja lainopettajien kanssa Tooran tulkinnasta ainakin 25 kertaa ja käskee noudattaa Tooraa ainakin 21 kertaa.
Yeshua on Jumalan Sana, Jumalan Toora, mutta hänkin tarvitsi kirjoitetun Tooran. Miten me pärjäämme ilman sitä ja ilman Häntä?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment